İçeriğe geç

Yerindelik Ilkesi Ne Demek

İdari yargıda yerindelik denetim yasağı ne demektir?

İdari mahkemeler; yeterlik denetimi yapamaz ve yürütme görevinin kanunda gösterilen şekil ve esaslara uygun olarak yapılmasını kısıtlayacak, idarî bir tedbir veya işlem niteliğinde olacak veya idarenin takdir yetkisini kaldıracak nitelikte yargısal kararlar veremezler.”

Anayasa Mahkemesi yerindelik denetimi yapabilir mi?

İhlal kararı durumunda, ihlalin ve sonuçlarının ortadan kaldırılması için ne yapılması gerektiğine karar verilir. Ancak, yeterlilik denetimi yapılamaz ve idari bir tedbir veya işlem niteliğinde karar verilemez.” Maddenin Anayasa Mahkemesi’ne “yeterlilik testi yasağı” getirdiği açıktır.

Hukukta belirlilik ilkesi ne demek?

Açıklık ilkesi, yasal hükümlerin açık, anlaşılır ve uygulanabilir olması, kişiler veya idare açısından herhangi bir tereddüt veya kuşkuya yer vermemesi, ayrıca otoritelerin keyfi uygulamalarına karşı güvenceler içermesi anlamına gelir.

Amirin takdir yetkisi nedir?

Takdir yetkisi, hukuki normların idarenin somut ihtiyaçlar karşısında nasıl ve hangi yöntemle hareket edeceğini belirlemediği durumlarda, boşluğu doldurmak ve en uygun tepkiyi vermek amacıyla özgürce karar alma veya mevcut seçeneklerden birini serbestçe seçme iradesidir.

Hukukta yerindelik denetimi nedir?

Karara göre, bu inceleme, idare hukukunun kaynakları olan yazılı mevzuat ve içtihatlar çerçevesinde yapılmaktadır. Yeterlilik incelemesi, idarenin takdir yetkisini ortadan kaldıracak şekilde bir inceleme yapılması anlamına gelmekte olup, böyle bir inceleme mümkün değildir.

İdari vesayet yerindelik denetimi yapabilir mi?

İdari denetim denetimi, yerel yönetimlerin süreçlerinin, organlarının ve personelinin denetimidir. Bu denetim yasallık veya düzenlilik açısından yapılabilir.

Yargıtay yerindelik denetimi yapabilir mi?

Ancak, olguların incelenmesi Yargıtay’ın görev ve yetkileri kapsamına girmemektedir.

Anayasa Mahkemesi neyin denetimini yapamaz?

Anayasanın anayasal denetim dışında bıraktığı normlar şunlardır: Olağanüstü ve sıkıyönetim kanunnameleri (m. 148/1), milletlerarası antlaşmalar (m. 90/son), inkılap kanunları (m. 174) ve Milli Güvenlik Kurulu döneminde çıkarılan kanunlar (m. 148/1, Geçici Madde 15 olarak anılır).

İdarenin yargı dışı denetim yolları nelerdir?

Birçok farklı türde yargı dışı kontrol yöntemi vardır. Teoride yargı dışı kontrol yöntemleri genellikle üç gruba ayrılır: yönetimin kendisi tarafından kontrol, yasama organı tarafından kontrol ve bağımsız kuruluşlar tarafından kontrol.

Öngörülebilirlik ilkesi nedir?

Öngörülebilirlik ilkesi, kanunların sonuçlarının öngörülebilir olması anlamına gelir. Bu sistemle Anayasa Mahkemesi, AİHS’nin yasallık korumasının ötesine geçmiştir.

Hukuka aykırılık ilkesi nedir?

Yasadışılık, yasal düzenin emir, yasak ve yükümlülüklerine uyulmamasıdır. Yasadışılık, eylemin yasal düzene aykırı olması anlamına gelir. Bir suçun tanımında yasadışılığın açıkça belirtilmesi gerekmez. Bir eylem suç olarak tanımlandığında, asıl mesele aynı zamanda yasayı ihlal etmesidir.

Nedensellik ilkesi nedir hukuk?

Sorumluluk ve cezanın ortaya çıkması için zararlı sonucun kişinin eyleminin sonucu olması gerekir. Eylem ile sonuç arasında bir ilişki olması gerekir ve bu ilişkiye nedensellik denir.

İdarenin takdir yetkisinin sınırları nelerdir?

İdari takdir yetkisi asla mutlak veya sınırsız değildir. Yetki sınırı verimlilik, etkinlik, kamu hizmetinin eşitliği ve kamu yararı ile kişisel çıkar arasında denge kurma sorumluluğudur.

Bir memur amirin verdiği her şeyi yapmak zorunda mıdır?

Memurlar, üstleri tarafından kendilerine verilen görevleri yerine getirmek zorundadırlar ve bu nedenle görevlerinin iyi ve düzgün bir şekilde yerine getirilmesinden üstlerine karşı sorumludurlar. Ayrıca, üstlerin belirli görev ve sorumlulukları vardır (DMK. Madde 10). sorumluluktan kaçamaz.

Hâkimin takdir yetkisi denetlenebilir mi?

Yargısal denetim, idarenin takdir yetkisini yalnızca hukuka uygun olarak kullanıp kullanmadığını inceler. Yargısal olmayan denetim ise kullanımın hukuka uygun ve ihtiyaçlara uygun olup olmadığını inceler.

İdarenin denetlenmesi nedir?

İdarenin, idari makamlar tarafından denetlenmesi (idari denetim), yasama organı tarafından denetlenmesi (siyasi denetim), yargı organları tarafından denetlenmesi (yargısal denetim) ve kamuoyunun denetimi (kamuoyunun denetimi) de idarenin denetiminde klasik yöntemler olarak kabul edilmektedir.

Yargı denetimi dışında kalan idari işlemler nelerdir?

Cumhurbaşkanının tek başına aldığı tedbirler, Yüksek Silahlı Kuvvetler Kurulu kararları, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu kararları, Sayıştay’ın son hükümleri ve Anayasa’nın açık kuralları, doğrudan doğruya yargı denetiminden muaf idarî tedbirlerdir.

İdari yargı yetkisinin sınırları nelerdir?

İdari yargıcın takdir yetkisiyle kurulan işlemlerin hukuka uygunluğunu belirleme yetkisinin sınırları; “hukuka uygunluk denetimiyle sınırlı olması”, “yerindelik denetiminin yasaklanması” ve “hakimin idare adına karar almasının yasaklanması”dır.

İdarenin hukuka uygunluk denetimini kim yapar?

Yargısal Denetim Anayasa’nın 125. maddesinde “İdarenin her türlü eylem ve işlemlerine karşı yargı yolu açıktır” denilmektedir. Dolayısıyla kanun idareye ikincil veya takdir yetkisi vermiş olsun veya olmasın, bu işlemlerin yargısal denetime tabi olması mümkündür.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Gaziantep Ortaboylu Escort